söndag 24 mars 2013

Våffeldagen en dag i förväg!

Vi tar våffeldagen idag här hos oss idag. Detta pga att imorgon hinner vi helt enkelt inte. Dottern har våruppvisning med sin konståkning då och jag skall hjälpa till med att sätta upp rekvisitan innan.


Så idag gör jag det vanliga receptet man och barn:

Receptet gäller för 8 st

Ingredienser

  • 12 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 dl Arla® mjölk
  • 100 g Svenskt Smör från Arla , smält

Gör så här:

Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt mjölken. Vispa till en jämn smet. Tillsätt det avsvalnande smöret. Hetta upp våffeljärnet. Pensla med lite smör före första laggen. Grädda våfflorna och servera med sylt och vispad grädde.












Till mig gör jag detta LCHF recept:

3 våfflor
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
0,5 msk fiberhusk
vaniljpuver (ca 0,5-1 tsk)
lite salt
Dock hade jag inget mandelmjöl så jag tog hasselnötsmjöl istället. Det var helt klart godkänt. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar